ALIF BA TA

ALIF BA TA

29 January 2011

SALAM CIKGU NORMALA,CHUA SOI LEK ...

ladari MALAYSIAKINI


Mereka ini adalah pengkhianat negara kerana apabila berlaku salah faham agama, rusuhan kaum atau pergaduhan atau pembuhan sesama rakyat jelata; mereka tetap selamat.
Mungkin lari keluar negara, dan rakyat yang tidak tahu apa-apa yang akan menjadi mangsa. Kelak pihak polis dan tentera menjadi mangsa untuk mengawal negara yang darurat! Sebab itu saya menggelarkan mereka ini pengkhianat kepada negara dan rakyat marhain.
Saya seorang Islam, saya bukan sahaja faham akan amalan agama Cikgu Normala itu tetapi amat faham dan boleh jelaskan dengan terperinci. Iaitu :

• seorang perempuan Islam pada dasarnya tidak boleh bersentuhan dengan mana-mana lelaki yang dia boleh berkahwin(bernikah). Lelaki ini digelar 'mahram' dalam istilah Islam. Lelaki sebegini tidak kira apa bangsa, agama dan keturunan pun bahkan kalau orang Melayu Islam sendiri pun tidak boleh bersalaman dengan Cikgu Normala.

• lelaki yang boleh seseorang wanita Islam bersalaman/bersentuh kulit dengannya , digelar lelaki ini 'muhrim' dalam istilah Islam. Muhrim ini diharamkan (tidak boleh) berkahwin dengan wanita Islam tersebut. Contoh muhrim ialah; bapa kepada wanita Islam itu, abang wanita itu, adik lelakinya, bapa mertua wanita itu, anak-anaknya (tidak kira lelaki atau wanita), dll..(banyak lagi).

• Namun dalam Islam, ada kes tertentu khas yang dibolehkan wanita itu menyentuh lelaki lain atas kepentingan umat manusia contohnya dalam perubatan, dalam kecemasan, darurat dan yang seumpamannya.

• Wanita Islam boleh bersalaman tanpa memakai sarung tangan dengan semua wanita tidak kira apa bangsa dan agama pun. Cuma Cikgu Normala apabila turun berkempen dan takut kalau-kalau ada lelaki yang ingin bersalaman; maka beliau terus saja siap sedia memakai sarung tangan untuk majlis dengan rakyat.

Isu yang berlaku ini kerana:


• Presiden MCA itu tidak faham nilai sebenar amalan ajaran Islam. Juga sepatutnya menteri kabinet Islam telah pun menerangkan kepada beliau. Apa peranan Datuk Jamil Khir dan Datuk Mashitah?


• Di zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman, isu ini tidak berlaku. Sebabnya PERKIM telah memainkan peranannya dengan baik agar semua orang-orang bukan Islam memahami budaya amalan Islam.


• Atau adakah Presiden MCA itu sengaja pura-pura tidak tahu dan ingin menjadi juara politik? Saya tidak ada masalah memohon maaf kalau beliau memang tidak tahu. Saya bersikap terbuka untuk bercakap dengan beliau.

Apakah Presiden MCA ini sengaja besarkan isu ini? Kenapa Ratu Elizabeth memakai sarung tangan ketika bersalaman dengan orang lain, serata dunia, dengan semua pemimpin negara (bukan rakyat biasa pun), Datuk Seri Chua Soi Lek tidak bising?









No comments: