ALIF BA TA

ALIF BA TA

09 January 2011

MAHASISWA PEDULI : 2011 BARU 7 HARI 7 KES BUANG BAYI

Tahun 2011 baru seminggu membuka tirainya tetapi dalam tempoh itu tujuh kes buang bayi dilaporkan.


Angka itu perlu diberi perhatian serius dan bimbang dengan gejala yang berterusan itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata kerajaan akan memperhebatkan kempen kesedaran dalam usaha menyekat gejala itu daripada berlarutan.


"Kerajaan komited terhadap usaha membanteras perbuatan membuang bayi yang kini menuntut tindakan segera," katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen 'Kami Prihatin' di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini hari ini.


Kempen itu adalah untuk mencetuskan rasa keinsafan dan menebalkan kembali nilai kemanusiaan di kalangan masyarakat dalam usaha menangani kes penderaan kanak-kanak dan buang bayi.


Shahrizat berkata kementerian akan terus mendekati golongan remaja hingga ke peringkat akar umbi selain mempergiatkan kerjasama dengan badan bukan kerajaan dalam menjalankan kempen kesedaran mendidik masyarakat.


Beliau berkata media massa dan badan-badan agama juga perlu terus memainkan peranan yang lebih kritikal bagi membendung gejala itu.


- Bernama

ABT~ Alahai salah siapa ini ? ABT malahan semua rakyat marhaen sudah tidak tahu pada siapa harus dletakkan sebagai liabiliti kepada semua ini. Adakah didikan ibu bapa yg menjadi punca,hiburan?kerajaan? hmmm....Para akademik,kerajaan,rakyat harus memikirkan sesuatu dalam usaha mencagah semua ini. Dan haruslah alternatif itu adalah yang terbaik.

No comments: