ALIF BA TA

ALIF BA TA

29 January 2011

POPULASI ISLAM TERUS MENINGKAT 8.3BILLION 2030

Populasi Muslim dijangka capai 8.3 bilion menjelang 2030


WASHINGTON: Penduduk Islam dunia akan bertambah dua kali lebih cepat berbanding penduduk bukan Islam dalam tempoh 20 tahun akan datang apabila umat Islam dijangka menjadikan lebih satu perempat daripada penduduk global.


Dengan menggunakan kadar kesuburan, kematian dan perpindahan, penyelidik Pew Forum Agama dan Kehidupan Awam, meramalkan bahawa kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 1.5 peratus bagi umat Islam seluruh dunia sepanjang dua dekad akan datang, dan hanya 0.7 peratus perkembangan penduduk bukan Islam setiap tahun.


Kajian yang dipanggil, ‘Masa Depan Populasi Islam Global’ meramalkan, pada 2030 penduduk Islam akan meliputi kira-kira 26.4 peratus daripada penduduk dunia, yang dijangka secara total berjumlah 8.3 bilion.


Ia menandakan kenaikan tiga peratus daripada 23.4 peratus yang dipegang umat Islam ketika ini. Bilangan mereka di seluruh dunia pada masa ini dianggarkan 6.9 bilion, kata kajian berkenaan.


Lebih enam dalam 10 pengikut Islam akan tinggal di rantau Asia Pasifik pada 2030, dan Pakistan akan mengambil alih daripada Indonesia sebagai negara dengan umat Islam paling ramai di dunia.


Di Afrika, penduduk Islam di negara sub-Sahara, Nigeria akan menjadi lebih besar daripada Mesir dalam tempoh 20 tahun akan datang, ramal projek terbabit.


Di Eropah, penyelidik turut meramalkan penduduk Islam akan berkembang hampir satu pertiga dalam tempoh yang sama, daripada 44.1 juta atau enam peratus daripada penduduk di rantau itu pada 2010 kepada 58.2 juta atau lapan peratus daripada keseluruhan bilangan penduduk yang diramalkan pada 2030.


Sebilangan negara Kesatuan Eropah akan menyaksikan pertambahan dua digit peratusan penduduk Islam pada 2030.


Sementara itu, penduduk Islam di Belgium diramalkan meningkat daripada enam peratus kepada 10.2 peratus manakala Perancis dijangka mencecah 10.3 peratus pada 2030, meningkat sebanyak 4.7 peratus daripada 7.5 peratus, ketika ini.


Di Sweden, penyelidik meramalkan penduduk Islam akan meningkat hampir 10 peratus berbanding lima peratus pada hari ini.


Penduduk Islam di Britain diramalkan meningkat daripada 4.6 peratus kepada 8.2 peratus pada 2030 dan 9.3 peratus penduduk Austria dijangka orang Islam berbanding kurang daripada enam peratus pada masa ini.


Russia yang bukan ahli EU pula akan terus menyaksikan bilangan penduduk Islam terbesar di Eropah pada 2030 dengan 18.6 juta penduduk Islam atau 14.4 peratus daripada keseluruhan penduduk di negara berkenaan.


Amerika Syarikat pula dijangka mempunyai bilangan penduduk Islam paling ramai berbanding negara Eropah lain seperti di Russia dan Perancis tetapi peratusan penduduk Islam di negara itu lebih kecil berbanding Eropah. – AFP


Sumber: Berita Harian 28/1/2011


Islam Berkembang Sudah Pasti


Meskipun pelbagai tohmahan, fitnah serta penghinaan dilabelkan kepada umat Islam, penduduk dunia nampaknya semakin hari semakin mendekati Islam. Meskipun pertambahan yang dilaporkan adalah bersandarkan kadar kelahiran dan kematian, tidak boleh dinafikan bahawa pertumbuhan Islam juga banyak disebabkan oleh dakwah yang dijalankan oleh umat Islam.


Sejak Islam bermula di Mekah dan berkembang sehingga berdirinya Daulah Madinah dan terus berkembang sehingga meliputi lebih sepertiga dunia, dakwah dan jihad fisabilillah terus berlaku.


Dengan dakwah dan jihad fisabilillah, Daulah membuka tanah-tanah baru dan merubah peta dunia, menjadikan tanah kaum Muslimin lebih luas dan Islam berkembang dengan begitu pesat dalam masa yang singkat. Ketika itu tidak ada seorang pun yang melabelkan umat Islam sebagai pengganas malah Islam disebut sebagai penyelamat.


Apa yang sedang berlaku sekarang adalah petanda, insyaAllah, bahawa kebangkitan Islam sudah mula termanifestasi. Penduduk dunia akan mula mengenali dan masuk Islam kerana mereka mengetahui Islam akan menyelamatkan mereka dunia & akhirat. Dan apabila autoriti Islam didirikan, insyaAllah, keadilan akan diterapkan dan segala hak akan dikembalikan kepada yang berhak. Tidak hairanlah pada 2030 nanti populasi umat Islam mungkin akan mencapai lebih dari 8.3 billlion sekiranya dakwah Islam terus digencar dan sekiranya Daulah tertegak sebelum itu, dengan dakwah dan jihad, tidak mustahil penduduk dunia beragama Islam akan mencapai angka yang jauh lebih tinggi! Bangkitlah dan segerakanlah kewajiban dakwah ini!


“Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong” [Surah An-Nasr 110:1-2]

No comments: