ALIF BA TA

ALIF BA TA

28 January 2011

NO 1 , AUTONOMI , PEMIKIRAN ,SEGULUNG IJAZAH DAN UNIVERSITI

Kita sering berlagak dengan angka 1.


“Aku dapat nombor 1 dalam kelas.”


“Ranking SPM sekolah aku nombor 1 di Malaysia.”


“Kita merupakan Negara Asia Tenggara Pertama yang menganjurkan Sukan Formula 1.”


“Universiti aku terbaik di Malaysia.”


Banyak lagi.


Tetapi, adakah minda kita nombor 1? Aku tujukan kepada “kita”. Kita =


Remaja = Pelajar = Mahasiswa. Termasuk diri aku sendiri.


Tidak guna kita membandingkan Malaysia dengan negara yang


terkebelakang. Memang kita jauh lebih baik. Akan tetapi, dengan


kelebihan yang kita ada berbanding dengan negara tersebut, mampukah


kita bersaing dengan negara dunia pertama yang lain? Atas dasar itu,


aku cuba untuk mengetengahkan perbandingan dengan negara yang maju,


bukannya negara mundur.


Begitu juga dengan universiti kita. Dengan sistem pendidikan kita.


Memang, aku tak nafikan bahawa sistem pendidikan kita lebih baik


berbanding dengan negara dunia ketiga yang lain. Akan tetapi, sampai


bila kita nak menjadikan negara dunia ketiga sebagai penanda aras


kejayaan negara kita? Sampai bila? 2020? Setelah Malaysia diiktiraf


sebagai negara dunia pertama? Sudah pasti tidak.


Autonomi universiti bukanlah suatu yang mudah. Juga, autonomi


universiti bukanlah suatu yang mustahil. Menurut Kamus Dewan Bahasa


dan Pustaka, autonomi didefinisikan sebagai pemerintahan (pentadbiran,


pengurusan) sendiri, hak mengurus pemerintahan (pentadbiran dsb)


sendiri (tanpa penguasaan atau pengendalian oleh pihak lain).


Di Malaysia, terutamanya universiti awam, autonomi universiti tidak


dicapai. Universiti dikawal. Pelajar dikawal pemikirannya, pelajar


dikawal pertuturannya, pelajar dikawal pelajarannya. pelajar dikawal


pergerakannya. Apa yang boleh, hanyalah belajar, mengiyakan kata


pensyarah, menghafal, mendapat keputusan yang cemerlang dalam


pelajaran. Tiada kebebasan untuk berilmu (menuntut ilmu). Ilmu di


universiti lebih kepada ilmu acuan pihak-pihak tertentu. Bukannya ilmu


yang mutlak. Universiti menjadi sebuah medium doktrinasi pihak


tertentu. Sebab apa jadi begini? Kerana tiadanya autonomi universiti.


Lebih mendukacitakan, universiti juga telah dijadikan sebagai sebuah


institusi untuk berfoya-foya dan bersuka-ria sebagaimana yang telah


diperlihatkan dalam drama-drama televisyen. Universiti bukanlah lagi


sebuah institusi yang memberikan kebebasan untuk mencapai tahap ilmu,


tetapi menjadi sebuah institusi kebebasan perkara lain. Lihat sahaja


apabila kebanyakan program-program ilmiah yang cuba dijalankan


kadang-kala disekat, sudut pidato yang tujuannya untuk menajamkan


minda pelajar disekat, dilengahkan, suara pelajar di kelas akan


dicopkan sebagai salah kerana dikatakan pelajar tersebut masih mentah


dan tidak berilmu, akan tetapi, program-program hiburan banyak


dijalankan. Juga menjadi masalah apabila sesebuah pihak menjalankan


sesuatu majlis, semasa post-mortem, perkara utama yang diutarakan


adalah “adakah tetamu vip diberikan layanan yang secukupnya”. Bukannya


isi majlis yang diutamakan! Adakah ini merupakan salah satu kriteria


untuk menjadi sebuah institusi pendidikan yang terulung? Ini adalah


sesi ‘mengipas’!






Kemudian, pihak berwajib mulalah menunjukkan rasa-rasa bimbang di


dada-dada akhbar apabila kedudukan Universiti-universiti tempatan


jatuh dalam ranking universiti dunia. Puncanya apa? Fikirkan.






Apabila mahasiswa cuba untuk mengembalikan ketajaman minda, mereka


disekat. Disekat melalui pelbagai cara. Sehingga mereka dicaci murka


oleh rakan-rakan, ditindas, di’gam’kan mulutnya. Dikatakan bahawa


mereka ini pencetus masalah, perosak perpaduan, tidak berilmu, dan


sebagainya.






Ayat biasa yang aku sering dengar dari pelbagai pihak adalah :






“Pelajar universiti ni duduk diam-diam belajar sudah. Belum ada ijazah


dah bising. Ilmu pun belum ada dah melalak.”






Hal ini menjadi masalah apabila kepandaian seseorang diukur melalui


sehelai sijil. (Aku tak nak ulas panjang soal ini.)






Suara mahasiswa diremehkan. Suara mahasiswa direndahkan. Suara


mahasiswa diinjak.






Macam ini kita nak universiti tempatan bersaing dengan


universiti-universiti ternama dunia yang lain? Untuk menjadi


Universiti nombor 1 di dunia? Dengan sistem bayangan sebegini?






Adakah kita hanya perlu diam? Menjadi seorang ignorant

2 comments:

karl said...

mohon link ke http://wicararumi.blogspot.com

hazwanmohamad said...

blog anda telah dilinkkan...salam perjuangan anak bangsa dan agama