ALIF BA TA

ALIF BA TA

29 January 2011

KEMPEN 3R DI MANA KINI ?

DARI MALAYSIAKINI

Kira-kira dua minggu yang lalu, saya ada tertonton sebuah iklan daripada kementerian perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan iaitu iklan kempen Hari Tanpa Beg Plastik.


Menerusi kempen ini, pengguna tidak lagi dibekalkan dengan beg plastik secara percuma setiap kali berbelanja di pasaraya pada setiap hari Sabtu, - mereka digalakkan untuk membawa beg atau bakul sendiri dari rumah bagi menampung barangan yang dibeli.


Saya ingin mengucapkan tahniah kepada kementerian perdagangan kerana berani mengikut jejak langkah Pakatan Rakyat yang telahpun menjalankan dan melaksanakan kempen yang sama di negeri Selangor dan Pulau Pinang sejak tahun lalu dengan jayanya, walaupun Pakatan Rakyat telah mendapat kritikan daripada kerajaan persekutuan pada awalnya.


Kalau hendak dibandingkan dengan beberapa buah negara maju, negara kita adalah sangat terkebelakang di dalam implementasi penjagaan alam sekitar menerusi undang-undang.


Milenium sudah masuk tahun ke-11, tetapi kita masih bercakap tentang kitar semula barangan yang diperbuat daripada plastik, kertas dan aluminum sedangkan di beberapa negara lain seperti Jepun misalnya, undang-undang telah menyebut secara spesifik bahawa pengguna diwajibkan mengitar semula barangan seperti komputer lama, barangan eletronik, bateri, telefon lama dan sebagainya.


Wajib ambil semula


Yang menarik, undang-undang ini bukan sahaja dikenakan ke atas pengguna, tetapi juga ke atas pengeluar barangan tersebut yang diwajibkan mengambil semula produk daripada pengguna tanpa mengenakan apa-apa kos. Sekiranya kos dikenakan, pengeluar hendaklah mengumumkannya supaya menggalakkan orang ramai mengitar semula barang-barang tersebut.


Di negara kita, cadangan untuk melaksanakannya sudah kedengaran, tetapi sehingga kini, ia hanya kekal sebagai cadangan sahaja. Kalau adapun perlaksanaannya, maka saya anggap ia gagal kerana berita mengenainya adalah hampir tiada.


Hanya di beberapa tempat, kita dapat menemui syarikat-syarikat swasta yang menjalankan program pelupusan barangan eletronik terutamanya komputer, tetapi tidak ramai yang mengetahuinya kerana kekurangan kempen.


Persoalannya, adakah kita perlu menunggu sehingga undang-undang dikenakan ke atas kita, barulah kita akan menjaga alam sekitar? Bagaimana pula dengan undang-undang atau kempen yang telah dijalankan oleh kerajaan kita beberapa tahun lalu, tetapi terbengkalai atau tidak dilaksanakan sepenuhnya ibarat hangat-hangat tahi ayam?


Ketika saya tinggal di Bangsar bersama-sama beberapa orang rakan, kami telah mengagih-agihkan tugas menjaga kebersihan rumah sesama sendiri.


Saya ditugaskan untuk membersihkan halaman belakang rumah sekurang-kurangnya seminggu sekali. Manakala, rakan serumah saya, Joy, yang tugasnya membuang sampah telah meletakkan tiga buah kotak di sudut dapur rumah kami. Beliau meminta kami semua membuang botol dan pembalut plastik serta kertas di dalam sebuah kotak, sisa makanan di dalam sebuah kotak lain dan lain-lain sampah di dalam yang satu lagi.


Setiap hujung minggu, Joy akan mengasing-asingkan sampah-sampah yang boleh dikitar semula tersebut dan menghantarnya ke tempat kitaran semula.


Melecehkan


Apabila saya berpindah ke tempat lain, saya masih cuba mengamalkan pembuangan sampah seperti yang diajar oleh Joy, tapi hanya seketika sahaja. Ini adalah kerana, saya tidak jumpa tempat mengitar semula yang berhampiran dengan tempat kediaman saya.


Membuang sampah menjadi sesuatu yang melecehkan. Masalah ini bukan sahaja dialami oleh saya, tetapi juga oleh beberapa orang rakan yang berniat untuk mengamalkan yang sama.


Apabila kami menghubungi ahli majlis perbandaran masing-masing, jawapan yang diterima adalah sangat menghampakan. Akhirnya kami terpaksa bergantung dengan 'brader' naik lori yang menjalankan perniagaan mengutip dan membeli barangan kitar semula. Itupun hanya sekali sekala sahaja beliau muncul.


Ini membuat saya tertanya-tanya, bukankah beberapa tahun dahulu, kerajaan telah menyediakan pusat kitar semula yang cukup banyak di beberapa bandar utama?


Kempen 3R (Reduce, Reuse and Recycle), mana perginya semua itu?


Adakah hanya terdapat di dalam sekolah sahaja? Bagaimana pula dengan orang dewasa? Jangankan pusat, tong besar tiga warna itupun saya jarang nampak, kecuali di beberapa pusat-pusat membeli belah.


Perlukah saya mengangkut sampah sarap saya sehingga ke pusat membeli belah dan membuangnya secara berasingan di tong-tong yang disediakan di setiap tingkat?


Tidak kira samada anda adalah penguatkuasa atau penyokong kerajaan persekutuan atau negeri, kebersihan alam sekitar harus diutamakan. Pada pendapat saya, kempen sehari tanpa beg plastik itu adalah sesuatu yang baik, tetapi saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik lagi.


Tidak perlu gubal undang-undang baru, hanya perketatkan dan laksanakan kempen yang telah dibuat, perbanyakkan pusat dan bekas kitar semula dan jadikannya sesuatu yang mudah ditemui.


Atau perlukah saya menunggu sehingga pilihanraya baru, dan mungkin ada calon-calon yang akan memasukkan kempen alam sekitar di dalam manifesto mereka?

No comments: