ALIF BA TA

ALIF BA TA

25 Oktober 2014

SELAMAT TAHUN BARU ISLAM 1 MUHARRAM 1436H

Assalamualaikum wbt.



إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram (suci). Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu.” (QS. At Taubah: 36)


(Gambar Hiasan) 
Sebentar lagi warga muslim Cardiff dan United Kingdom akan meraikan kehadiran tahun baru Islam yakni 1 Muharram 1436H dikala keluarga dan rakan-rakan di Malaysia sudahpun menyambut kehadiran tahun baru ini. 
Melihat kepada potongan ayat Al-Quran diatas, betapa agungNya ALAH pencipta langit dan bumi. dan menjadikan setiap dari kita sebagai ciptaan yang sempurna. Benarlah, bahawa al-Quran itu adalah panduan sepanjang zaman. Walau apa pun permasalahan atau kekeliruan boleh kita dapat jawapannya dari sebuah mukjizat yang tiada taranya. 
Antara amalan yang dianjurkan dalam menyambut kedatangan tahun baru Islam ini adalah dengan membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Justeru di bawah ini ada sedikit rujukan tentang doa ini. Moga menjadi manfaat buat semua. 
Teringat saya tentang pesanan Saidina Ali krw yang berbunyi : 
“Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celaka lah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam” 

Sungguh kita manusia biasa, yang tidak terlepas dari noda dan dosa. Kelalaian, kealpaan dan juga juga banyak lagi khilaf kita terhadap ALLAH dan sesama manusia. 
Moga tahun baru ini menjadikan kita manusia yang lebih baik dari tahun lalu.
Ampun maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki dari saya andai ada salah dan khilaf sepanjang perkenalan ini. 

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 1436H 


HAZWAN MOHAMAD 
CARDIFF, WALES,
UNITED KINGDOM. 


23 Oktober 2014

Motivasi Diri dengan Sedekah Bahagian I

Assalamualaikum wbt.




Dari Amr bin Auf, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Sesungguhnya sedekah seorang Muslim itu akan memanjang umurnya; dan mencegah dirinya dari kematian yang buruk; serta Allah jadikan ia sebagai penghapus dosa, kesombongan dan keangkuhan .” ( HR Thabrani )

Amalan sedekah merupakan antara amalan yang ALLAH "bayar cash" di dunia buat hambaNya yang bersedekah. Melalui hadis di atas, jelaslah betapa Islam sangat-sangat menganjurkan amalan sedekah ini.

ALLAH "BAYAR CASH"

Saya teringat dalam satu sedutan ceramah salah seorang ustaz yang seringkali keluar di layar TV, iaitu Ustaz Haslin Bollywood (UHB) bercerita mengenai amalan sedekah. Beliau berkongsi cerita tentang seorang ahli perniagaan yang sangat suka bersedekah. Tokoh perniagaan ini dating kepada UHB dan menyatakan hasrat untuk bersedekah lebih kurang RM100 000 untuk kegunaan salah sebuah sekolah madrasah tahfiz.

Dan Alhamdulillah duit sedekah itu digunakan sebaik mungkin. Dalam beberapa bulan selepas itu, UHB didatangi semula oleh tokoh perniagaan ini dan mengeluarkan sekeping check lebih kurang nilainya RM500 000 juga untuk sedekah kepada sekolah tahfiz ini.

UHB bertanya, apa rahsia disebalik kejayaan tokoh perniagaan ini. Jawab tokoh pernigaan ini, rahsianya adalah dengan amalan SEDEKAH. Katanya ustaz ingat dak saya bagi RM100 ribu beberapa bulan yang lepas? Hari ini, ALLAH "bayar" balik berlipat kali ganda, saya dapat projek bernilai lebih RM1 Juta.

MasyaALLAH, Tuan-tuan, janji ALLAH itu benar dan sangat menyakinkan tiada keraguan walau sedikit. Betapa amalan sedekah ini ALLAH bayar ketika di dunia lagi. Apatah lagi di hari perhitungan kelak, betapa kasih dan cintanya Dia pada hambaNya yang memuliakan amalan bersedekah.

SAYA TAK DAK DUIT, MACAM MANA NAK SEDEKAH

Sungguh ramai dari kalangan kita yang selalu dengar ayat di atas ni. Kadangkala, tanpa kita sedar kita pun turut TERguna alasan ini bila ada seruan untuk bersedekah.

Sedekah bukan sekadar duit wang atau harta. Senyuman juga adalah satu sedekah yang paling mulia :


"Senyummu ketika berjumpa saudaramu adalah ibadah." ( HR al-Baihaqi no. 7935)

Namun, janganlah pula dek kerana kita tahu bahawa senyuman itu sudah memadai maka kita tidak berusaha untuk mencuba mengeluarkan apa yang kita ada untuk dijadikan sedekah pada mereka yang memerlukan.

Seharusnya, kita bayangkan betapa tingginya nilai sedekah itu, juga hanya dengan senyuman sahaja pun sudah tercatat sebagai ibadah, apatah lagi kalau kita mengeluarkan sesuatu yang bernilai pada kita.

Ingatlah, kita memberi bukan kerana kita kaya-raya, tetapi kerana kita tahu apa rasa bagi mereka yang tidak punya apa-apa.

MULA DARI SEKARANG, SEDIKIT DEMI SEDIKIT, LAMA-LAMA...

Kata orang jangan suka bertangguh. Sesuatu yang kita rasa memberi kebaikan pada kita dan juga orang lain, maka wajarlah kita menyegerakannya.

Setiap kali sesi ceramah motivasi yang saya kendalikan sewaktu di Malaysia, saya sentiasa sematkan nasihat agar kita sentiasa bersedekah walaupun nilainya cuma RM1 sahaja.

Anda pernah pergi pasar malam ? Kalau anda "regular customer" pasar malam seperti saya, mesti anda akan perasan kehadiran pak cik mak cik yang kelihatan uzur duduk di pasar malam. Ada di kalangan mereka yang buta matanya, kudung tangan dan kakinya, tetapi masih lagi tabah meneruskan kehidupan.

Jadi apa yang perlu kita buat? Latih diri, setiap kali kita ke pasar malam, belikan AIR atau MAKANAN dari peniaga pasar malam yang ada di tepi-tepi itu, dan berikan pada mak cik atau pakcik yang minta sedekah tadi.

 
Jika anda praktikkan amalan ini, anda sebenarnya sudah pun membuat dua kebajikan. Satu anda tolong saudara muslim kita yang mencari rezeki dengan membeli air daripadanya, dan kedua, anda juga turut menghilangkan haus lapar dan dahaga pakcik makcik yang minta sedekah tadi.

Sekarang, ingat balik jadual pasar malam berdekatan dengan anda, dan sediakan seringgit dua untuk praktikkan perkara di atas :)

Kunci utamanya adalah : BUAT SEKARANG, JANGAN TANGGUH LAGI ;)

Sedekah, kunci utama dalam kehidupan muslim.


p/s: Nantikan Motivasi Diri dengan Sedekah Bahagian II dengan kupasan tentang bagaimana ALLAH balas amalan sedekah dalam kehidupan kita dan banyak lagi cara untuk kita bersedekah ;)



HAZWAN MOHAMAD,
CARDIFF BUSINESS SCHOOL,
WALES, UNITED KINGDOM.














20 Oktober 2014

TAP ENERGY DARI IBU DAN BAPA


Setiap hujung minggu aku akan tahan mata dari tertutup sehinggalah detik jam 12.00 malam (waktu UK). Waktu ini aku akan telefon mereka. Sebab waktu di Malaysia adalah pukul 7.00 pagi.

Rutinnya waktu-waktu sebegini Ami and Abah dah usai solat Subuh dan akan sama-sama duduk depan TV dengar program kuliah pagi sama ada TV9, TV3 atau RTM1.

What? Setiap minggu? Kenapa setiap minggu? Homesick eh? Anak manja ni... haha... YES! Setiap minggu! Sebab Ami dan Abah dalam usia mereka yang menjangkau 70 -an gadget canggih dan segala aplikasi seperti whatsapp,messenger,facetime,facebook,twitter ni bukanlah 'permainan' mereka. Jadi yang ada hanyalah telefon untuk memudahbicara.

Lagipun, panggilan telefon dari UK ke bumi Melayu Islam itu tidaklah mahal mana. Dan kalau mahal sekalipun, aku pasti, mendengar dayu suara mereka itu lebih tinggi nilainya dari Pound Ratu Elizabeth ini.

Dan yang paling penting, mendengar suara Ami dan Abah dicorong telefon tadi seperti dapat satu aura yang sangat hebat !!! Rasa hilang gundah gulana, hiba dan duka.

Ya! Walaupun perbualannya akan jadi sama pada setiap minggu, tapi itu tidak pernah menghilangkan aura itu. Dan Ya! Aku sudah buat begini dari zaman aku mula berpisah dari mereka (masuk asrama Tingkatan Satu di bumi KUSESS sehinggalah ke UiTM Melaka)

'Tap Energy' dari kedua-dua ibu dan bapa kita sementara kita masih punya masa.

Selamat Malam UK | Selamat Pagi Tanah Melayu

Repost from FB 

https://www.facebook.com/pages/Hazwan-Mohamad-Official/587186654732623?fref=ts


17 Oktober 2014

Cardiff Toastmaster International Chapter 1

 
 
 
English is not my first language. I joined them because I know this so called international/global language is not my mother tongue and I want to improve my English.
 
 However, after 10 months (approx.) with them, definitely I got more than my very first aim im joining them. They are really friendly, encouraged, and welcomed me even im still new in Cardiff on that time. We just like a family.
 
Had a really great conversation together and the utmost important ; We are all here to improve ourselves! No one is better than anyone else and everyone is the best at everything! Thank you my Cardiff Toastmasters family for giving me this very lovely opportunity.

“Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.”
(Mahatma Gandhi)
 
 
Up from FB Hazwan Mohamad Official
 


 

28 Januari 2014

BN Tidak Perlu Bertanding N25 Kajang

Assalamualaikum wbt




Minggu ini politik negara dikejutkan lagi dengan peletakan jawatan ADUN N25 Kajang, Lee Chin Cheh. Keputusan beliau penuh dengan kontroversi. Kontroversi melanda bukan setakat YB Kajang sahaja namun terpalit sama pada nama-nama lain 'pelakon' sinetron politik negara.

ANWAR IBRAHIM MB SELANGOR

Kekosongan kerusi DUN N25 ini juga turut dikaitkan dengan tindakan YB Kajang itu untuk memberi laluan kepada beberapa individu besar dalam PKR untuk menduduki kerusi empuk MB Selangor. Selang beberapa jam pengumumuan YB Kajang, keluar desas desus yang menyatakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu bertanding dikawasan tersebut dan seterusnya membuka laluan untuk beliau menjadi MB Selangor. Walaupun DSAI sudah mengeluarkan kenyataan penafian, namun, berita ini masih lagi menjadi siulan hangat kebanyakkan tokoh2 politik dan ahli2 PKR.

BN RUGI JIKA BERTANDING

Pada hemat saya bagi DUN N25 ini keputusan paling bijak yang boleh dibuat dari kacamata politik Datuk Seri Najib Razak ialah untuk tidak bertanding. Kerana apa? Kalau dalam bahasa kasar nya saya terus katakan, bahawa BN tidak akan menang! Sudah ketahuan keputusannya. Dan anda semua tahulah apa punca dan sebabnya, tidak perlu di bincangkan lagi.

Namun, jika sekiranya menang sekalipun, BN tetap tidak boleh menawan kembali Selangor. Sebab itu tidak ada kepentingan langsung untuk BN bertanding dan beriya-iya untuk melabur pelaburan besar di Kajang.

Malah jika kalah, sudah pasti ianya menjadi 'peluru' hidup percuma buat BN daripada pembangkang. Bukan sahaja merebahkan moral ahli2 BN, ianya juga akan menjatuhkan lagi imej Barisan Nasional itu.

POLITIK KEGILAAN

Walau apapun, politik ini merupakan satu bom jangka. Ada banyak perkara yang sukar untuk dibayangkan. Politik kegilaan ini adakalanya menjadikan enviroment politik negara 'segar' namun tidak lebih juga ianya menjengkelkan. Apa yang pasti, kita tunggu dan lihat.

p/s: Ini semua hanya sekadar pendapat peribadi ABT

HAZWAN MOHAMAD
8:20 AM
28 Jan 2014

03 Januari 2014

Satu Qiblat Yang Sama

Satu Qiblat Yang Sama. 



Dalam bait kata tersemat semangat, dalam bait lirik lagu tersimpul azimat. 
Lagu2 yang didendangkan kumpulan nasyid Rabbani oleh Allahyarham Ustaz Asri ini kebanyakkanya sentiasa memberi inspirasi dan juga pengajaran untuk diinsafi.

i.
Ada yang hitam, ada yang putih..Zahirnya Dia menciptakan kita berbeza,
Namun batinnya kita dikurnia akal fikiran yang lengkap sempurna,
Walau berbeza kasta budaya, hanya amalan pada-Nya yang utama,
Kita mewarisi Al-Quran suci sebagai panduan tuk hidup sejahtera.

Cuba hayati bait ini, tidakkah ia terkena pada diri? Bercerita pada kita, bahawa manusia semuanya sama sahaja, yang membezakan hanya iman dan taqwa. Maka mengapa mahu disua riak ujub dan takbur dalam diri?

ii.
Seringkali iman akan diuji bak layar dihembus laut gelora,
Dalam mengejar kehidupan di sana, jangan alpa meredah kabus dunia,

Cuba hayati lirik ini, tidakkah ia terkena pada diri? Bercerita pada kita, bahawa kehidupan dunia jangan pernah menutupi mata hati kehidupan akhirat yang kekal abadi?

iii.
Walau pandangan jauh berbeza, tak bermakna ada salah ada benar,
Pada akhirnya kita semua sujud ke arah satu qiblat yang sama.

Cuba hayati liuk lentuk lirik ini, tidakkah ia terkena pada diri? Bercerita pada kita, bahawa walau apa pun sudut pandang yang dikemuka, walau berbeza pendapat dan idea, namun kita tetap bersaudara?

Maka mengapa mendabik dada, mendengus amarah dan mencerca hina? Sedangkan kita manusia yang serba tidak sempurna.

Maka mengapa menghukum, mengkafir, dan menerakakan manusia?
Sedangkan kunci syurga bukan ditempa khas untuk kita.

Salam Penghulu Segala Hari dari Bumi Inggeris.

p/s: Al-Fatihah untuk Arwah Ust Asri. Semoga usaha dakwahnya melalui lagu2 ini menjadi asbab kehidupan yang mulia di sana.

Hazwan Mohamad
1.00 am
3 Januari 2013 

01 Januari 2014

Warkah Tahun Baharu 2014

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah segala puji-pujian bagi Tuhan Semesta Alam. Dia yang menciptakan langit dan bumi. Dia yang memiliki bumi dan segala cakerawala. Tiada Tuhan Selain ALLAH Yang Maha Esa. Tahun 2014 kini membuka tirainya. Setelah 365 hari pada tahun 2013 Masihi ini kita tinggalkan, kini, kita akan membuka satu lagi episod, warkah dan buku baharu dalam perjuangan kehidupan yang semakin hari semakin mencabar.

HARI INI LEBIH BAIK DARI HARI SEMALAM



Bila mana masuk sahaja tahun baru, ramai daripada kalangan kita yang sibuk memasang azam baharu. Banyak impian2 yang akan masuk dalam list sempena tahun baru. Baik adik2 kecil sehinggalah kepada ibubapa kita pun pasti memiliki 'aim' 'target' yang ingin dicapai atau dimiliki bagi tahun baru ini. Ini adalah salah satu cara untuk kita memotivasikan diri. Meletakkan sesuatu untuk kita capai adalah antara aura positif yang boleh mendorong kepada sebuah kejayaan. Dalam Islam juga, kita diajar untuk menjadi manusia yang lebih baik pada setiap waktu dan ketika. Sabda Nabi SAW yang bermaksud beruntunglah bagi mereka yang hari ini lebih baik daripada hari semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Dan rugilah mereka yang sama sahaja hari-harinya.

POSITIF VS NEGATIF

Tahun 2014 yang pasti akan banyak episod. Dan episod2 tersebut sudah pastilah tidak akan lari daripada kisah suka,duka,sedih, lara dan macam-macam rasa lagi. Apatah lagi kehadiran tahun 2014 ini, kita dihambat dengan kisah-kisah sadis untuk rakyat marhaen. Kenaikan harga barang dan sebagainya. Namun demikian, janganlah dek kerana aura negatif yang diberi tatkala tahun 2014 ini mendatangi kita, kita terus mahu berputus asa. Tidak kah kita merasakan bahawa tatkala kita berputus asa kita sebenarnya sedang berputus asa dengan rahmat dan rahmah daripada ALLAH SWT. Teruskanlah langkah untuk tahun 2014 ini dengan DUIT.. Doa Usaha Ikhtiar Tawakal. Tiada kejayaan  yang datang bergolek. Segala rezeki yang dikurnia ALLAH itu harus datang dengan usaha ikhtiar dan kemudian bertawakkal.

MOTIVASI DIRI

Motivasi ini amat penting. Dalam apa jua keadaan, kita wajib untuk memotivasi diri. Sebagai seorang Islam, motivasi yang paling baik dan paling bagus adalah dengan membaca 'buku' motivasi terhebat sepanjang zaman. Iaitu Naskah AL-QURAN. Sepanjang zaman terhebat tersedia untuk ummat Muhammad membaca dan mengambil ibrah dari nya. Tahukah anda, berapa ramai daripada ahli-ahli falsafah di barat yang sudah lama mengkaji akan kehebatan al-Quran ini? Jika anda mengetahuinya sudah pasti kita akan merasa hampa dan kesal dengan kehidupan kita. Sedangkan orang bukan Islam sendiri mengkaji dan membacanya namun kita? Masih  mengagungkan yang lain dari kepunyaan kita sendiri.

PERJUANGAN HIDUP


Perjuangan hidup manusia ini pelbagai. Ada yang berjuang untuk kehidupan individu dan keluarga agar menjadi lebih baik pada masa hadapan. Ada yang berjuang untuk matlamat hidupnya sendiri tanpa memikirkan alam sekeliling. Namun perjuangan hakiki adalah dengan memperjuangkan kehiduapan yang lebih baik untuk diri kita dan ummah di dunia dan akhirat. Ramai dalam kalangan kita harini yang berjaya sebagai seorang doktor, arkitek, ahli ekonomi dan juga jutawan namun, berapa kerat dikalangan mereka yang memberi sedikit ruang didalam hati untuk sedikit agenda perjuangan ummahnya?  Sedang hari ini musuh2 Islam kelihatan sangat berjaya dalam memusnahkan jati diri dan keyakinan ummah ini. Sedang kita lena, berapa ramai musuh2 ALLAH ini sedang mempersiapsiaga menghancurkan dan meluluhkan kekuatan ummah ini. Tidakkah kita berfikir?

HARAPAN

Justeru itu, adalah menjadi kewajipan untuk kita menjadikan sedikit di dalam hati ini tujuan dan perjuangan hidup ini untuk berbakti dan menyumbang kalau tidak banyak sedikit pun sudah memadai. Tanamkan lah dalam diri mulai hari ini, bahawa kejayaan yang aku kejar dan impikan ini, semuanya adalah untuk kejayaan diri keluarga dan juga ummah ini. Demi AGAMA BANGSA DAN TANAH AIR yang tercinta ...

-hm-