ALIF BA TA

ALIF BA TA

19 February 2011

JIKA MELAYU HILANG KUASA...

SEMEMANGNYA terdapat banyak perbezaan antara masyarakat Melayu atau bumiputera di Malaysia jika hendak dibandingkan dengan masyarakat itu yang tinggal di Singapura.
Perbezaan jelas adalah orang Melayu di negara ini bebas dan boleh menubuhkan parti politiknya sendiri berbanding rakan-rakan mereka di seberang yang tidak mendapat peluang seperti itu.
Dari segi peluang pekerjaan bertaraf pegawai atau eksekutif di sektor kerajaan atau swasta pula, selalunya peluang masyarakat Melayu di Singapura agak kecil tetapi di Malaysia, keadaannya agak seimbang dengan bangsa-bangsa lain.
Di Singapura, mereka yang berbangsa Melayu hanya memegang jawatan yang rendah dan tidak penting walaupun mempunyai kelulusan yang baik.
Sepanjang pengetahuan saya, kebanyakan daripada mereka bekerja dengan jawatan yang rendah seperti hanya menjawat kerani atau guru sekolah sahaja.
Di dalam sektor beruniform juga mereka hanya diberikan pangkat rendah dan tidak diberikan peranan penting di dalam pasukan tentera atau polis.
Pernah juga saya terdengar keluhan orang Melayu Singapura bahawa mereka ini seolah-olah tinggal di dalam sangkar emas.
Benar sekali kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad supaya kita belajar dari kesilapan yang lalu kerana jangan sampai bangsa Melayu hilang segala-galanya, baru hendak sedar.
Itulah lebih kurang nasib orang Melayu Singapura dan kita kena ambil iktibar bahawa jika sekiranya orang Melayu di Malaysia ini tidak bersatu dan bercakar sesama sendiri, ditakuti kita pula akan kehilangan kuasa.
Apabila hilang segala-galanya, jangan salahkan orang lain tetapi salahkan diri sendiri.
Pada ketika itu, jika kita menangis air mata darah sekalipun, ia tidak dapat mengembalikan kuasa itu nanti.
Sejarah telah mengajar kita betapa jatuhnya empayar Melaka pada tahun 1511 ke tangan Portugis disebabkan kekeliruan dan perpecahan berpuak-puak kumpulan orang Melayu ketika itu.
Ketika itu, anasir luar dengan mudah masuk menyusup untuk mengeruhkan keadaan yang akhirnya hanya dengan kekuatan beberapa ratus askar Portugis dengan dua buah kapal perang sahaja, mereka dapat mengalahkan panglima-panglima dan beribu-ribu perwira yang handal Melaka.
Sejak kejatuhan Melaka itulah, negeri-negeri lain di Tanah Melayu menyusur tunduk kepada penjajah dan dibuat seperti bola apabila penjajah bertukar-tukar tangan antara Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun.
Ketika itulah, orang-orang Melayu ditindas dan tidak dipedulikan tentang mengenai kebajikan mereka, sehinggakan ada yang sanggup dijadikan seperti hamba.
Kini kita sudah merdeka dan saya berharap orang Melayu perlu sedar bahawa sekiranya negara ini terjajah sekali lagi, berkemungkinan segala kuasa kita akan lenyap dam tidak mustahil bangsa Melayu juga akan hilang di dunia seperti yang pernah dikatakan oleh Hang Tuah.
Saya seru dan merayu kepada mereka berbangsa Melayu di negara ini agar terus bersatupadu dan lupakan apa juga sengketa atau perbalahan yang boleh menjuruskan perpecahan dan padahnya nanti negara akan tergadai kepada tangan orang lain.
SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL
YDP Persatuan Keluarga Jamalullail Perak
Taman Zaiton Indah,
Ampangan, Seremban

No comments: