ALIF BA TA

ALIF BA TA

04 February 2011

BAYANGKAN IKHWANUL MUSLIMIN MEMERINTAH MESIR

Sebenarnya senario di atas memang menghampiri mustahil untuk berlaku. Pertama kerana Hosni Mubarak masih berdegil di tampuk kekuasaan meski hari demi hari ia makin rapuh. Kedua, kebangkitan rakyat hari ini di Mesir bukanlah milik Ikhwanul Muslimin kerana kelihatannya rakyat pelbagai lapisan dan ideologi bergotong royong menolak Mubarak. Ketiga, meskipun Ikhwanul Muslimin adalah organisasi yang paling tersusun sekali dan berupaya mengisi kekosongan sekiranya Mubarak dan regimnya jatuh, Amerika Syarikat dan Israel tentu sahaja tidak berdiam diri.

Mohamed Badie, pemimpin Ikhwanul Muslimin Mesir.

Namun begitu, buat seketika, marilah kita membayangkan Ikhwanul Muslimin buat pertama kali berkuasa di Mesir, apakah yang akan berlaku?

Pertamanya, Mesir tidak akan menurut gaya pemerintahan Republik Islam Iran. Muslim Sunni tidak mempunyai sistem kepimpinan wilayatul faqih yang akan membolehkan seorang pemimpin membuat keputusan politik yang teratur. Secara praktiknya, ketiadaan sistem politik Islam yang tulen akan meletakkan Mesir di jalan sukar.

Sistem mullahcracy juga akan menemui jalan rumit memandangkan ulama Mesir kelihatan tidak berupaya menangani pelbagai isu ummah. Lihat sahaja bagaimana mesranya hubungan Mesir dan Israel, para ulama di sana (meski al Azhar terletak di Kaherah) telah gagal mempengaruhi pentadbiran Mubarak secara efektif untuk menjauhi Zionis. Para ulama Mesir juga tampak kurang terlibat dengan politik semasa, satu-satunya ulama tersohor, Yusuf Qardawi, mendesak Hosni Mubarak meletakkan jawatan (klik sini) melakukannya dari jauh. Qardawi bersuara dari Qatar. Beliau juga dirujuk oleh Barat sebagai 'an extremely rich cleric and personal friend of the filthy rich Emir of Qatar.' Tidaklah menghairankan John Esposito, memanggil Qaradawi sebagai "reformist interpretation of Islam and its relationship to democracy, pluralism and human rights." (klik sini). Bukan itu sahaja, Qaradawi juga mesra dengan pemimpin umat Islam yang mempunyai hubungan akrab dengan Israel, (klik sini, Qaradawi intim dengan Raja Abdullah, Jordan).

Lantaran itu suara Qaradawi (selaku ikon ulama Mesir) serasa kurang relevan, malah dilihat tidak mengancam Barat, mahupun Israel.

Tambahan, kebangkitan rakyat hari ini adalah milik 'semua'. Justeru, kita akan melihat sebuah Mesir yang lebih rencam di mana variasi jalur politik bersatu mentadbir Mesir. Gambaran yang paling hampir ialah Mesir akan menjadi sebuah lagi Turki ala Erdogan. Ikhwanul Muslimin akan mengalami perubahan yang lebih luwes sehingga memungkinkan ia menjadi sebuah gerakan sekular hibrid.

Tentu, sebuah Mesir ala Turki Erdogan pun sudah cukup untuk membingungkan Israel. Tambah-tambah jika Mesir menjalinkan hubungan hangat dengan Syria dan Republik Islam Iran. Sekiranya Tunisia selaku jiran Mesir turut diraih elok oleh Rachid Ganouchi dari Pertubuhan an Nahdah yang juga telah berikrar untuk menurut model Turki Erdogan maka Barat akan menghadapi masalah untuk menghujahkan gaya kepimpinan Ikhwanul Muslimin sebagai sebuah gaya fundamentalisme Islam yang ekstrim. Mesir ala Turki akan berusaha mengimbangi Islam dan sekularisme dalam keadaan yang sangat genting, serta perlu berdepan dengan pelbagai dugaan baharu.

Bayangan kedua; adalah sangat naif membayangkan Israel akan membiarkan sebuah Mesir yang bebas dan kuat sebagai jiran. Republik Islam Iran sendiri sehingga hari ini masih digugat musuh selain pernah digempur Iraq (era Saddam Hussein menunjukkan Iraq didanai Barat untuk memerangi Iran).

Oleh kerana itu, usaha akhbar Israel The Jerusalem Post, membesarkan berita mengenai Ikhwanul Muslimin menguasai Mesir adalah satu bentuk kempen menakut-nakutkan bahawa konon kuasa Islam jika dibenarkan bertapak di Mesir akan menjejaskan kestabilan rantau Timur Tengah. Dalam laporan berjudul Muslim Brotherhood: ‘Prepare Egyptians for war with Israel' oleh YAAKOV LAPPI, beliau menyatakan seorang juru cakap Ikhwanul Muslimin, Muhammad Ghannem, memberitahu agensi berita Iran berbahasa Arab, Al-Alam bahawa kononnya jika Ikhwanul Muslimin berkuasa mereka akan menutup laluan Suez serta merta, memotong bekalan gas dari Mesir ke Israel, dan menyediakan rakyat Mesir untuk berperang dengan Israel (sumber klik sini)

Bayangan ketiga, Mesir di bawah Ikhwanul Muslimin akan menjadi satu lagi kekuatan dan bantuan buat Palestina selepas Hezbollah dan Iran. Israel tentu tidak akan membiarkan Palestin beroleh dinamo bertenaga seumpama itu. Ia adalah bayangan dan khayalan ngeri buat Tel Aviv maka kita tidak dapat menolak kemungkinan Israel akan memaksa Amerika Syarikat menekan 'Mesir baharu'.

Adalah terlalu awal (atau hanya mimpi) untuk membayangkan Ikhwanul Muslimin memegang tampuk kuasa di Mesir. Kita mengharapkan bayangan di atas menjadi nyata kerana kita benar-benar ingin melihat bagaimana rupanya gaya kepimpinan Islam Ikhwanul Muslimin mengurus sebuah negara.

Maka jika ia benar-benar menjadi kenyataan; bukan sahaja Amerika Syarikat dan Zionis akan menangis tidak berlagu, kita juga akan melihat negara umat Islam yang berlindung di bawah ketiak Amerika Syarikat bersatu menekan gerakan Islam dengan lebih hebat lagi. Jika Ikhwanul Muslimin berkuasa di Mesir, ia akan menjadi satu episod sejarah yang paling menarik setelah Revolusi Islam Iran tahun 1979. Kemungkinan sebuah perang saudara (ala-ala Iran-Iraq) akan meletus di Timur Tengah dengan peranan wahabi Arab Saudi sebagai hamba Amerika Syarikat.

Tapi itu pun, 'jika' ia berlaku. Sehingga hari ini, kelihatannya khayalan tersebut masih kabur berliku.
* Ini hanya khayalan periba

No comments: