ALIF BA TA

ALIF BA TA

31 December 2013

Bangkit !

Walau apa pun interpretasi terhadap lagu ini,saya tetap menerimanya sebagai salah satu idea dan ilham yang tidak pernah sirna dalam pembikinannya. 

Tahun 2013 dan tahun2 yang mendatang ini, aku tamsilkan sebagai tahun kebangkitan. Kebangkitan apa? Tamsil lah dengan hati dan pendirian yang jelas dan kukuh. 

Apa yang pasti, kebangkitan itu haruslah memberi kebaikan pada perjuangan hakiki,perjuangan Agama, Bangsa dan Tanahair kita. 

i)
Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila diluka nanti pulihlah semula
Bangkit biar bersusah dulu nanti senang semua
Sakit pada luka kan pulih semula.

Cuba perhati pada liuk lentuk lirik ini. Bukankah bercerita tentang kita? Tentang kita yang semakin lama semakin layu, dan menyeru akan kebangkitan anak muda demi kelangsungan agamanya, bangsanya, dan tanah pertiwinya.

ii)
Keris dulu dalam tangan sekarang dalam otak
Paling tajam tak perlu hunus keluar tengkorak
Catur congak cukup sebelum langakah diorak
Tanpa rancangan rapi dah tentu kemenangan rosak

Cuba perhati pada tajamnya lirik ini. Bukankah bercerita tentang kita? Mengajak ummat yang lena dalam tidurnya, bahawa kini, bukan lagi senjata ditaruh dihadapan mata, namun otak yang bergeliga bakal menawan dunia.

iii)
Rapat-rapatkan saf dan buka kuda-kuda
Bila bersatu tunggu lihat siapa berani cuba
Yang akan datang menaruh pada yang semasa
Bangkitlah nusantara

Cuba perhati akan klise nya lirik ini. Bukankah ia bercerita tentang kita? Menyuluh gelap dalam terang. Memimpin upaya dan kudrat bahawa penyatuan ummat itulah hakikat.

Cukupkah sekadar kita memerhati tetapi membutakan mata zahir dan mata hati ? Cukupkah sekadar kita mendengari tetapi memekakkan telinga? Apakah nasib ummah ini, andai kita hanya sekadar pandai berbicara, tetapi kosong isinya?

HAZWAN MOHAMAD
CARDIFF
30/12/2013
7.40PM


http://www.youtube.com/watch?v=u-wP-KoudSg

No comments: