ALIF BA TA

ALIF BA TA

02 December 2013

Masih Keramatkah Parti Keramat Itu...

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah dalam kesibukan menyiapkan assignment yang semakin hampir tarikh akhir penyerahannya masih dikurniakan ALLAH masa dan ilham yang tidak tertahan untuk mencoret sedikit catatan di ruang ini.



Esok, akan bermulalah seminggu 'merah'. Perhimpunan Agung UMNO 2013 (PAU2013) akan membuka tirainya esok 2-7 Disember 2013. Perhimpunan ini menghimpun beribu-ribu perwakilan Parti Keramat orang Melayu iaitu UMNO di dewan besar PWTC,Kuala Lumpur. Ya! Kuala Lumpur kota yang dulu dimiliki oleh parti keramat ini,namun sekarang tidak lagi.

PENTAS OPERA DIBUKA LAGI



Seperti biasa PAU2013 akan mementaskan lakonan opera Melayu yang cukup dramatik seperti tahun-tahun lalu. Laungan Hidup Melayu! Hidup Melayu! Hidup Melayu! akan terus kedengaran dan bergema.Itulah acapkali berlaku disetiap kali PAU berlangsung. Mendendangkan dengan penuh manis ayat-ayat memuja dan memuji kebaikan sana dan sini. 

Dan saya percaya, PAU 2013 juga akan menampilkan skrip yang sama. Siapa berani mahu menyentuh dan mencuit kisah seorang isteri Presiden dan jetnya? Kisah tangan-tangan ghaib penentu kuasa di bahagian2 tertentu? Kisah duit yang mencurah2 turun dari langit buat ahli2 untuk mengait undi? Siapa berani untuk mendendangkan nasyid PERUBAHAN dalam PAU2013 dan menyeru Sang Presiden serta isteri dan ahli2 MT nya bersama dalam melaksana perubahan diri dan juga nasional bukan sekadar melaung satu Malaysia dan menuntut perubahan dari marhaen di bawah sini sahaja.

REALITINYA

Jawapannya hampir TIADA. Jika ada pun, maka seruannya bukanlah untuk mereka yang duduk di kerusi empuk diatas pentas sana. Tetapi seruan itu teguran itu jatuh kepada mereka yang mendongak ke pentas sana. Saya melihat ini dari dahulu lagi, mereka berdegar2 dari pentas perwakilan, memekik laungan itu dan ini, supaya yang mendongak ke pentas berubah TETAPI tidak pernah lagi, perwakilan memberi AMANAT KHAS buat sang penguasa di atas pentas. Adakah ini hakikat PAU yang sebenar?

HARAPAN KESETIAAN

Walaubagaimanapun, kesetiaan masih pada prinsip yang satu. Untuk melihat perubahan dan membersihkan UMNO dari kekotoran dan kehinaan ini dari dalam. Harapan kali ini sudah pastilah mahu melihat satu anjakan paradigma yang benar2 membawa perubahan dalam pelaksanaan dan bukan hanya sekadar manis dibibir berkata2 sahaja. Biarlah apa sahaja yang dilaungkan oleh para perwakilan, membawa erti dalam pelaksanaan sehari-harian. Kalau benar masih mahu melihat parti ini bersih dan terus bernafas di bumi bertuah ini, UBAH LAH SEBELUM REBAH.

Apa2 pun, SELAMAT BERSIDANG SEMUA PERWAKILAN PARTI KERAMAT UMNO 2013 !

-hm-


No comments: