ALIF BA TA

ALIF BA TA

28 December 2013

Wadah Perjuangan Ummah Beragenda

Assalamualaikum wbt

Kadangkala hidup ini terlalu memberi tumpuan pada kehidupan duniawi semata. Sampai kita terlupa akan hakikat sebenar perjalanan yang dipinjamkan Tuhan. Kita kadangkala terlupa akan asas kehidupan yang bersifat sementara semata2. Hidup kita, sejak dilahirkan mungkin berlegar semata dengan makan, minum, belajar dan bersosial. 

Kadangkala bila kita disentakkan dengan persoalan perjuangan dan agenda dalam kehidupan, kita jadi kaku dan lesu. Ya! Perjuangan dan agenda dalam kehidupan! Dan yang pasti ianya tidak bersifat keduniaan semata2. 


Agenda kehidupan ada dua pilihan. Untuk menjadi seorang yang berjaya di dunia dengan pangkat darjat dan harta bertimbun ATAU pilihan kedua untuk menjadi hebat dan berjaya di dunia dan akhirat kelak.  Agenda peribadi, itu juga dinamakan perjuangan. Namun sejauh manakah perjuangan itu menafsirkan kehidupan manusia di alam akhirat kelak? Sejauh mana ilmu dan kekayaan yang kita kejar untuk kepentingan peribadi semata2. Adakah kita lupa bahawa ada jalan yang lebih baik daripada itu? 

Agenda UMMAH? Apa itu agenda ummah? Adakah ianya hanya bersifat ukhrawi semata? Perjuangan atau agenda Ummah ini sebenarnya bersifat keuntungan di dunia dan juga di akhirat. Ada yang memandang perjuangan agenda ummah ini, akan menyebabkan kemunduran dunia. Tetapi terpulanglah kepada sesiapa dan bagaimana mereka menafsirkannya.

Apa agenda ummah ini? Saban hari secara sedar atau tidak, perancangan musuh2 Islam semakin hebat perancangan mereka dalam menghancurkan ummah ini. Dari sehebat2 angkatan tentera mereka turunkan untuk menghancurkan negara umat Islam, sehinggalah kepada propaganda syaitan mereka dalam menghancurkan aqidah ummat ini melalui media2 masa yang kini ibarat barah yang merebak dalam ummat ini. 

Islam. Tiada apa yang boleh dibanggakan kita? Semuanya sudah robek dan berdarah bernanah dan busuk di mata sesiapa sahaja. Hatta ada sesetengah daripada kita sendiri, yang malu dan jelik untuk mengaku diri ini Islam dan Muslim. Sebab apa? Sebab musuh2 kita sudah pun berjaya. Di mana sahaja, di negara2 ummat Islam, perpaduan antara kita begitu rapuh. Kerapuhan inilah yang menyebabkan ummah ini dipandang jelik dan hina. 

Islam itu syumul. Sempurna. Serba serbi agung dan ulung. Namun sayang seribu kali sayang, penganutnya lah yang menghancurkannya. Malu kita bilamana orang bukan Islam menjauhi agama ini disebabkan perangai dan karektor kita yang jahil agama dan memalukan serta ada yang menakutkan mereka sehingga mereka memandang serong terhadap agama yang maha hebat ini.

Kita terlupa suatu ketika dahulu, kegemilangan zaman Islam yang membuatkan zaman kegelapan menjadi terang. Kita terlupa bahawa suatu ketika dahulu 2/3 dunia kita tawan. Kita terlupa bahawa langkah pejuang2 Islam dan para Daie' bukan kecil. Mereka lah yang membawa Islam kepada suatu zaman yang mengagungkan. 

Tetapi mungkin juga kita lupa hingga kini. Kejatuhan keagungan dan kegemilangan Islam itu juga berasal dari ummat ini sendiri. Tatkala kuasa pangkat harta dan juga darjat menjadi pertaruhan. Kita lupa asas agama. AlQuran dan Sunnah ditolak dan diinjak. Para ulama dipandang sepi. Para ilmuwan tidak lagi menjadikan ALLAH tempat bergantung. 

Ya! Semuanya disebabkan hasil tangan ummat ini juga. Menghasilkan kerosakan pada bumi tuhan yang penuh dengan khazanah tidak terperi. Tangan ummat ini juga yang menghancurkan saat2 kegemilangan yang dibina dari pimpinan Muhammad SAW, para sahabat dan khilafah! 

Jadi? Apa agenda ummah ini ? Adakah agenda kita hanya berlegar disekitar kekayaan dan harta pangkat darjat peribadi sahaja? Atau agenda kita adalah untuk membangunkan kembali asas perjuangan demi menyahut seruan ALLAH dan NabiNya. Apakah sudah tarbiyah hati dan diri ini untuk turut serta dalam perjuangan membawa kembali zaman kegemilangan Islam di bumi ALLAH ini?

ATAU ? Kita hanya mahu duduk saja. dan melihat. Hatta mencaci malah meruntuhkan apa yang sedang dan akan dibina? Walau siapapun kita, berjuanglah dan letaklah agenda ummah ini. Selitkanlah walau sedetik jua, tentang perjuangan demi membangunkan ummah ini. Untuk mengembalikan maruah dan kegemilangan ummah ini. 

Ingat, ALLAH tidak memandang apa hasil yang sudah kita berjaya capai, TETAPI Dia melihat apa usaha yang sedang kita lakukan demi membantu agamaNya ini ! 

AYUH MEMBANGUN UMMAH BERAGENDA!

hazwanmohamad
01.55 am
Cardiff

No comments: