ALIF BA TA

ALIF BA TA

20 October 2014

TAP ENERGY DARI IBU DAN BAPA


Setiap hujung minggu aku akan tahan mata dari tertutup sehinggalah detik jam 12.00 malam (waktu UK). Waktu ini aku akan telefon mereka. Sebab waktu di Malaysia adalah pukul 7.00 pagi.

Rutinnya waktu-waktu sebegini Ami and Abah dah usai solat Subuh dan akan sama-sama duduk depan TV dengar program kuliah pagi sama ada TV9, TV3 atau RTM1.

What? Setiap minggu? Kenapa setiap minggu? Homesick eh? Anak manja ni... haha... YES! Setiap minggu! Sebab Ami dan Abah dalam usia mereka yang menjangkau 70 -an gadget canggih dan segala aplikasi seperti whatsapp,messenger,facetime,facebook,twitter ni bukanlah 'permainan' mereka. Jadi yang ada hanyalah telefon untuk memudahbicara.

Lagipun, panggilan telefon dari UK ke bumi Melayu Islam itu tidaklah mahal mana. Dan kalau mahal sekalipun, aku pasti, mendengar dayu suara mereka itu lebih tinggi nilainya dari Pound Ratu Elizabeth ini.

Dan yang paling penting, mendengar suara Ami dan Abah dicorong telefon tadi seperti dapat satu aura yang sangat hebat !!! Rasa hilang gundah gulana, hiba dan duka.

Ya! Walaupun perbualannya akan jadi sama pada setiap minggu, tapi itu tidak pernah menghilangkan aura itu. Dan Ya! Aku sudah buat begini dari zaman aku mula berpisah dari mereka (masuk asrama Tingkatan Satu di bumi KUSESS sehinggalah ke UiTM Melaka)

'Tap Energy' dari kedua-dua ibu dan bapa kita sementara kita masih punya masa.

Selamat Malam UK | Selamat Pagi Tanah Melayu

Repost from FB 

https://www.facebook.com/pages/Hazwan-Mohamad-Official/587186654732623?fref=ts


No comments: