ALIF BA TA

ALIF BA TA

28 January 2014

BN Tidak Perlu Bertanding N25 Kajang

Assalamualaikum wbt




Minggu ini politik negara dikejutkan lagi dengan peletakan jawatan ADUN N25 Kajang, Lee Chin Cheh. Keputusan beliau penuh dengan kontroversi. Kontroversi melanda bukan setakat YB Kajang sahaja namun terpalit sama pada nama-nama lain 'pelakon' sinetron politik negara.

ANWAR IBRAHIM MB SELANGOR

Kekosongan kerusi DUN N25 ini juga turut dikaitkan dengan tindakan YB Kajang itu untuk memberi laluan kepada beberapa individu besar dalam PKR untuk menduduki kerusi empuk MB Selangor. Selang beberapa jam pengumumuan YB Kajang, keluar desas desus yang menyatakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu bertanding dikawasan tersebut dan seterusnya membuka laluan untuk beliau menjadi MB Selangor. Walaupun DSAI sudah mengeluarkan kenyataan penafian, namun, berita ini masih lagi menjadi siulan hangat kebanyakkan tokoh2 politik dan ahli2 PKR.

BN RUGI JIKA BERTANDING

Pada hemat saya bagi DUN N25 ini keputusan paling bijak yang boleh dibuat dari kacamata politik Datuk Seri Najib Razak ialah untuk tidak bertanding. Kerana apa? Kalau dalam bahasa kasar nya saya terus katakan, bahawa BN tidak akan menang! Sudah ketahuan keputusannya. Dan anda semua tahulah apa punca dan sebabnya, tidak perlu di bincangkan lagi.

Namun, jika sekiranya menang sekalipun, BN tetap tidak boleh menawan kembali Selangor. Sebab itu tidak ada kepentingan langsung untuk BN bertanding dan beriya-iya untuk melabur pelaburan besar di Kajang.

Malah jika kalah, sudah pasti ianya menjadi 'peluru' hidup percuma buat BN daripada pembangkang. Bukan sahaja merebahkan moral ahli2 BN, ianya juga akan menjatuhkan lagi imej Barisan Nasional itu.

POLITIK KEGILAAN

Walau apapun, politik ini merupakan satu bom jangka. Ada banyak perkara yang sukar untuk dibayangkan. Politik kegilaan ini adakalanya menjadikan enviroment politik negara 'segar' namun tidak lebih juga ianya menjengkelkan. Apa yang pasti, kita tunggu dan lihat.

p/s: Ini semua hanya sekadar pendapat peribadi ABT

HAZWAN MOHAMAD
8:20 AM
28 Jan 2014

1 comment:

Anonymous said...

kalau bn BERTANDING PUN, NANTI AKAN LETAK CALUN MCA WALAUPUN MAJORITY DISITU MELAYU. BAIK TAK TANDING.