ALIF BA TA

ALIF BA TA

06 November 2013

Dari Kota Lendu Ke Kota London Part 5

Assalamualaikum wbt

Lama jugak tak sempat nak update untuk ruangan kali ini.
Almaklumlah sedikit sibuk dengan urusan belajar dan sebagainya.
InsyaALLAH kali ini ABT akan cerita pengalaman ABT untuk proses permohonan biasiswa.

Moga bermanfaat.

PERMOHONAN

Alhamdulillah,rezeki ALLAH itu amatlah luas.Dalam entri yang terdahulu saya pernah mentioned yang pelajar lepasan diploma ni susah sikit nak dapat biasiswa.Tak banyak scholar2 yang dibuka tawarannya kepada para pelajar lepasan diploma macam kita ni. Kalau ada pun,mereka tetap memberi keutamaan kepada para lepasan SPM. Ini berdasarkan pengalaman sy sendirilah bila bertanya kepada pihak scholar mereka akan beritahu perkara yang sama.

Sebenarnya,ABT apply je semua scholar yg dibuka tawarannya walau pun tahu peluang amat tipis.Tapi siapa tahu kan rezeki ALLAH itu dijanjikan kepada setiap hambaNya yang berusaha.

MARA

MARA ni biasiswanya berbentuk PINJAMAN BOLEHUBAH (convertible loan) dan terbahagi kepada dua samada FULL LOAN yang mana akan cover Tuition Fees dan Cost of Living dan satu lagi HALF LOAN yang hanya cover utk Tuition Fees sahaja. Convertible Loan ni maknanya kalau anda lepas certain grade bila dah habis study nanti,dia akan convert to biasiswa atau kena bayar ada certain portion sahaja (maaf x dpt bagtahu details sangat). Nak tahu kena tanya ler pegawai MARA huhu.. Dan disebabkan detail2 diatas ini ABT tidak memohon MARA sebenarnya.. sebab apa? One thing adalah sebab memang x mampu nak cover cost of living tu sebab tahun 2013 ni pihak MARA hanya memberi HALF LOAN sahaja untuk ke degree. Jadi nak tak nak mmg kalau takde orang dalam memang takkan dapat la FULL LOAN tu..hehehe (no offence). Jadi memang time tu bila tahu je about that mmg hancur luluh la sebab MARA ni bagi kita orang melayu yg result biasa2 saje mmg inilah talian hayat terakhir untuk sambung ke degree luar negara hehehe... (no offence)

JPA

JPA untuk tahun 2013 pun tak bukak untuk lepasan diploma.Hanya bukak untuk sesiapa yang sudah mendapat tempat di mana-mana universiti yang berada di ranking 10 teratas yang disenaraikan oleh QS itu sahaja! hahaha.. untuk pengetahuan semua,ABT apply je.. hehe letak situ ABT dapat Oxford Uni hahaha... memang kena panggil for interview...Tapi....heheheh... ada cerita disebalik ini nnti kalau ada masa saya ceritakan! (dalam new entri)


SIME DARBY

Bukak untuk lepasan diploma dan lain2...tapi bila call them,the same answer,"'kita mengutamakan pelajar lepasan SPM dahulu kemudian kalau ada kekosongan akan dipanggil untuk lepasan diploma" Sekian terima kasih! huhuhu

KHAZANAH NASIONAL

Haaaa.... ni bukak... hehe Dan saya apply... Alhamdulillah dapat ke STAGE 1 ... haha nak tau apa dia kena buat? Isi IQ TEST ONLINE !!! Then esoknya dapat jawapan MAAF IQ ANDA KURANG CERDIK JADI ANDA TAK LAYAK KE STAGE 2 pfffftttt.... hahaha sbnrnya time isi online tu dah dapat tahu yang saya dapat ke interview Petron
as..tu yg main2 je tu jawab...konfiden kannn... hahaha..So KHAZANAH letgoooo...

SECURITIES COMMISSION MALAYSIA

Haaaa... ni pun bukak jugak... dan ceritanya sama lah dengan khazanah !!! huhu but ketiga2 shcolar ni SIME DARBY, KHAZANAH, DAN SCM ni nak apply tu pun dah sangat sukar ye proses nye,..nak kena hupload itu ini nak resize scann la hape la.. kena buat essay berapa patah perkataan la...hehehe give up pon ada !!! hahaha

BANK NEGARA

Krik krik krik... huhu bila called them jawapan yang sama seperti di SIME DARBY... sedih kannn...

1 MALAYSIA DEVELOPMENT BERHAD

Ni biasiswa baru... pun sama krik krik jugak... dan dah lambat bukak jugakk..

PETRONAS

Alhamdulillah sinar akhirnya pada menara berkembar! huhu... ALLAH mempermudahkan segala proses permohonan senang sangat dengan petronas ni..just email them our result and details yang dia mintak dah settle.. Haaaa...Tapi dengan PETRONAS ni kena cerita panjangggggg... hehehe... Jadi nantikan ye NEXT ENTRY !!!

Thanks for reading !!!

AsSALAM.

2 comments:

Aimi Farhanah said...

assalammualaikum. abg wan maybe x kenal saya, sy Mantan MT dais, ermmm abg wan, nanti dlm entri seterusnya tulislah ttg pengalaman interview, soaln ape yg ditanya ke, ape2 yg boleh dikongsi bersama. :) terima kasih. :)

Anonymous said...

Salam. Hazwan, boleh saya dapatkan email tak? Kalau boleh nak tanya pendapat or tips pasal interview petronas. Thank youuuu :)