ALIF BA TA

ALIF BA TA

19 November 2013

Mini Cooper,Koyak Kertas dan First Lady

Assalamualaikum wbt

Sejak akhir2 ini, ABT lihat dalam seminggu mesti ada cerita panas dan hangat menguasai paparan media massa baik media cetak mahupun media elektronik. Maka sebagai generasi baharu juga, tidak boleh terlepas dengan media baru yang kita gelar sebagai media sosial yang melayarkan secara langsung pelbagai berita2 hangat dalam kalangan masyarakat. Ada yang benar,ada yang tepat dan tak kurang juga ada yang berbaur fitnah dan adu domba semata.

Lebih kurang seminggu lalu, adik2 Tahun 6 sudah pun selamat mendapatkan keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Dari pihak ABT ingin merakamkan jutaan tahniah buat yang berjaya mendapatkan 5A dalam ujiannya dan juga yang tidak berjaya tidak mengapa,jadikan ini sebagai satu cabaran dan langkah pertama dalam menggapai impian adik2 semua. Teringat waktu dulu ketika menerima keputusan UPSR belum tahu result lagi,tapi cikgu2 dah sibuk ucap tahniah ;) Rupa2nya alhamdulillah 5A itu berada dalam genggamanku hehe... Sekolah ABT dulu tidak besar dan tidak ramai muridnya walaupun sekolah itu antara sekolah yang tertua dan berada di kawasan bandar. Kalau yang dapat 5A nya pun paling ramai dua orang, dan masa tahun ABT,hehe cuba teka? Ya ABT seorang sahajalah yang dapat... (Sila baca dengan nada motivasi pagi bukan riak dihati) !
Tapi itu bukan isunya, peristiwa itu sudah pun menjadi satu kenangan yang sudah lama ditinggalkan. Haaa... ada satu isu yang menarik perhatian ABT dan saya yakin ramai di kalangan kita juga tertarik dengan berita ini..

Isu 1 : Mini Cooper Hadiah 5A

Usahawan Ayam dari Negeri Cik Siti Wan Kembang menghadiahkan sebuah kereta Mini Cooper kepada anak perempuannya yang berjaya mendapatkan 5A dalam UPSR baru-baru ini. Isu ini hangat diperkatakan. Ada yang bersifat positif dan tidak kurang juga negatif. Sampai tahap maki hamun pun ada ABT tengok di laman2 sosial.

Pendirian ABT :

ABT tiada masalah. ABT yakin bahawa peristiwa ini, merupakan satu rahmat dan petunjuk dari Nya buat ummah memikirkan dari sudut pandang positif. Dalam kesibukan kita mencari rezeki dan berkiblatkan kota bandaraya sebagai punca rezeki, kita lupa bahawa sebenarnya rezeki tuhan itu ada di mana2. Siapa sangka hadiah Mini Cooper untuk pelajar 5A ini hasilnya daripada menternak ayam di sebuah negeri yang dimomok-momok kan sebagai negeri termiskin di negara bertuah ini. Nampak? Tuhan mahu tunjukkan bahawa manusia jika gigih berusaha,dan tidak memilih kerja,usaha bersungguh2 sudah tentu rezeki tuhan itu akan hadir kepadanya. Tidak salah si bapa mahu menghadiah kan mini cooper kepada anak yang baru sahaja mencecah usia 12 tahun itu. Kalau ikut rasional,umur sebgitu bukan sahaja lesen pun tidak boleh buat lagi malah IC pun baru nak buat di JPN bukan? Tetapi satu yang kita perlu lihat betapa Tuhan sebenarnya mahu tunjukkan pada kita semua agar memandang lebih positif dalam kehidupan demi mencari sesuap rezeki.

Isu 2 : Koyak Kertas

Dewan Rakyat di gemparkan dengan tindakan2 'luar-tabie' ahli2 yang berhormat ketika membahaskan usul. Baik di pihak kerajaan mahupun di pihak pembangkang, video2 mereka kini menjadi tontonan dan bahan lawak jenaka di laman2 sosial.

Pendirian ABT :

ABT melihat perkara ini dari sudut muhasabah diri.Sudah tiba masanya, ahli2 yang berhormat ini di'kursus-motivasi'kan diri mereka dan dipanjangkan ke slot 'muhasabah diri' dalam kem itu nanti. Kecewa rasa di hati tatkala menonton perangai YB2 sekalian yang tidak ubah seperti 'manusia2' di Zoo Negara. Lupakah YB2 sekalian apa tugas utama? Lupakah YB2 sekalian bahawa anda diperhatikan dari atas ke bawah dan dimana sahaja anda berada dan apa sahaja anda lakukan? Lupakah YB2 sekalian untuk menilai diri YB2 sekalian sebelum bertindak seburuk itu? Muhasabah lah,sesungguhnya kami anak muda ini,tidak dan bukan lagi bisa dipandang sebelah mata.Kedua2 belah pihak seharusnya,bersikap professional dan bijak dalam berhujah,bukan nya bersifat kebinatangan ketika berbahas di dewan. Kalau tidak ada sedikit pun rasa malu dalam diri kalian,simpan2lah sedikit buat generasi cucu cicit yang kalian miliki !

Isu 3 : First Lady

Dewan rakyat juga turut digemparkan dengan pelbagai pendedahan negatif tentang isteri YAB PM Datin Seri Rosmah Mansor. Kenyataan terbaru berkaitan dengan penggunaan jet-jet rasmi kerajaan yang digunakan untuk kergunaan peribadi ( ISU Langkawi) dan juga pertikaian apa kah hakikat sebenar tugas seorang ISTERI YAB PM MALAYSIA?

Pendirian ABT :

Secara peribadinya saya mengagumi keperibadian YAB Isteri PM Dtn Seri Rosmah Mansor.Beliau aktif berpersatuan dan ternyata ke-aktif-an beliau ini tidak lah cuma membazir air liur sahaja.Tetapi turut membuahkan hasil Siapa yang tidak pernah dengar tentang Program Permata Negara? Dibawah program ini berapa banyak anak2 dari tadika,sekolah rendah menengah malah yang terbaru Program Permata PINTAR IPT turut di bawa dalam idealisme beliau. Itu yang perlu kita semua akui! NAMUN! Ada beberapa pesanan ikhlas dari ABT buat YAB Datin Seri.dalam perubahan transformasi yang dlaungkan oleh YAB PM,saya lihat semuanya boleh mendatangkan hasil yang bagus untuk kerajaan dan juga parti,namun menyedihkan,tatkala semuanya hampir mahu berjalan dengan baik dan lancar,keperibadian Datin Seri acapkali menjadi batu penganggu kelancaran tersebut. Mereka (musuh) ini tidak attack YAB PM,tetapi kepada siapa? Kepada THE FIRST LADY OF MALAYSIA! Dalam hal ini,banyak sudah pendapat bukan saya seorang yang menyeru agar Datin Seri mencontohi keperibadian yang ditonjolkan oleh isteri Mantan PM Tun Dr Mahathir iaitu YAB Tun Dr Siti Hasmah,dalam lembutnya dalam sopannya masih berbisa,sepanjang pentadbiran YAB Tun M tidak ada lagi isu2 yang sebesar pernah dilontar kepada YAB Tun Hasmah. Kesederhanaannya,tetap mengangkat nama beliau dipersada dunia! Maka dengan penuh kerendahan hati,saya mohon langkah pertama dari DATIN SERI PADUKA HAJJAH ROSMAH BINTI MANSOR,The First Lady of Malaysia,or whatever it is,memulakan langkah untuk mendekati perjuangan denyut nadi rakyat Marhaen. Untuk kali ini sahaja! Jangan sampai tahap perwakilan UMNO di PAU 2013 akan datang membawa usul supaya ISTERI PRESIDEN PERLU BERJIMAT CERMAT =)


-hm-


No comments: