ALIF BA TA

ALIF BA TA

24 November 2013

'Kematangan Berpolitik' Ala Generasi X,Y,Z

Assalamualaikum wbt

Seminggu dua ini gelanggang politik tanah air, kembali panas. Selepas sahaja kehangatan PRK Dun Sg Limau, tumpuan pelbagai lapisan ahlil ahlul politik negara tertumpu pula kepada kepanasan Muktamar Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang berlangsung kini 22-24 November 2013. Juga tidak lama lagi dua minggu selepas muktamar Pas melabuhkan tirainya, kehangatan politik tidak lagi surut-surat apabila Perhimpunan Agung UMNO 2013 (PAU13) pula menyinggah di gelanggang politik iaitu 2-7 Disember 2013 yang akan datang.

Tidak kira lah apa jua parti yang kita dokong dan berada untuk memperjuangkannya,namun kehangatannya bagi golongan anak muda seolah-olah tiada tanda untuk surut. Dari sebelum PRU-13 sehinggalah sampai ke pascanya, anak muda tidak putus-putus bersembang soal kemana hala tuju parti dan juga rakyat.

SUDUT PANDANG PERJUANGAN

Dari sudut pendant positif, hal ini bermakna anak muda negara sudah cukup cakna akan kehidupan dan realiti sebenar dunia politik atau 'realpolitik' di Malaysia. Kini bermakna, anak muda tidak lagi hanya menjadi pak turut tetapi sentiasa peka dan cakna akan setiap denyut nadi rakyat marhaen. Tidak cukup dengan itu anak muda XYZ ini juga cukup cakna akan perihal salahlaku para pemimpin baik di sebelah proksi kerajaan mahupun sebaliknya. Anak muda hari ini, tidak lagi mahu tunduk dan angguk-angguk sahaja untuk mengiyakan apa yang bathil dan menidakkan apa yang benar atau dalam erti kata sebenar menjadi TAKSUB dalam perjuangan. Dari kaca mata perjuangan anak muda dalam Pakatan Rakyat baik PAS,PKR mahupun DAP,mereka ada tujuan dan target yang mereka impikan. Ada yang mahukan sebuah kebebasan mutlak,ada yang juga mahukan hak kesamarataan,ada yang mahukan perjuangan pendidikan,ada yang mahukan kek ekonomi yang adil dan saksama,adan yang mahukan negara ditadbir dibawah bendera panji-panji Islam sebenar. Begitu juga suasana perjuangan anak muda di dalam Barisan Nasional baik dari parti dominan UMNO, MIC dan MC,serta parti2 di Sabah dan Sarawak. Ada yang menilai dari sudut kesediaan perubahan yang dilakukan,ada yang menilai agenda tersembunyi yang didombakan,ada yang mahukan pembelaan untuk agama,bangsa dan tanah airnya dari cengkaman bangsa lain,ada yang mahukan perubahan dari dalam BN sendiri.
Ini adalah garis-garis perjuangan anak muda di bawah dua payung politik yang berbeda namun garis-garis ini adalah dimulai dengan gerakan dan kesedaran anak muda.

GARISAN IDEOLOGI PERJUANGAN

Memang benar dalam politik berbeza pendapat itu sudah menjadi satu kemestian apatah lagi apabila parti lawan memiliki ideologi yang cukup berbeza dengan parti yang kita dokongi. Namun dalam garisan perbezaan ideologi ini, ianya tidak mungkin boleh untuk menutup terus kebaikan. ABT sedih dalam melihat status-status aneh serta pelik sebahagian dari rakan-rakan tidak kisah di pihak mana sekalipun. Status yang cuba kononnya menyuntik semangat ukhwah dan persaudaran,perubahan dalam kebaikan, namun disusuli dengan kata-kata cacian. Seolah-olah cacian dan makian itu sudah menjadi satu zikir harian bagi mereka ini. Satatus pertama mengajak perubahan kearah kebaikan dan ukhwah yang erat,namun status seterusnya, rupa-rupanya perubahan dalam 'kebaikan' itu bermula dengan cacian dan makian pada sahabat2 dan saudara2 kita yang sesama Islam,sesama bangsa,dan seTanah Air hanya kerana berbeza garis pandang politiknya. Di-COP bodoh hina oleh bangsa sendiri oleh saudara seagama sendiri tatkala berbeza sudut pandang politik. Adakah ini dinamakan kematangan politik anak muda?

APA KEMATANGAN POLITIK ANAK MUDA SEBENAR?

ABT tidak mengambil jurusan politik, namun sudut pandang yang ABT tuliskan ini merupakan dari pemerhatian dari tahun ke tahun dalam dunia politik anak muda khususnya. Kita seolah-olah lupa, yang kita lawan dan yang kita caci maki itu juga manusia. Ya kalaupun itu adalah salah mereka,kebebalan mereka,adakah wajar kita untuk mencaci dan memaki mereka? Apatah lagi yang sama seagama dan sebangsa dengan kita? ABT mahu sekali melihat perubahan dalam kaca mata anak muda. Anak muda perlu sedar betapa bahawa perjuangan yang tidak berlandaskan akhlak tidak mungkin mampu mengecapi kenikmatan sebuah kejayaan. Dalam gelojak nafsu dan semangat yang berkobar-kobar ini perlukah kita mengorbankan akhlak yang kita sanjung dalam Islam yang Islam didik dan rakamkan di dalam kitab suci? Percayalah, kematangan berpolitik ala anak muda yang istiqamah dan berlandaskan ajaran Islam yang syumul pasti akan membawa kepada sebuah kejayaan menuju apa jua matlamat perjuanagan walau dimana sekalipun,dibawah payung apa pun kaki kita berpijak. Berubah lah sebelum anak muda dilihat sama sahaja dengan 'mereka' yang kita tentang. Saya terkesan dengan salah seorang rakan FB yang mengatakan bahawa siapa lagi yang boleh diharapkan tatkala melihat YB2 mengoyak kertas sesama sendiri memaki hamun didalam dewan yang sepatutnya mengangkat masalah marhaen,kalau bukan anak muda.Namun sayang sekali anak muda yang diharapkan kini lebih bersifat kiasu-kepartian dan membelakangi semangat anak muda yang mahukan perubahan,melupakan perjuangan yang kita sebut sebagai agent of change, dengan meliuk lentuk dengan pemimpin2 atasan parti politik demi kehormatan pangkat duniawi!

p/s : Tahniah Tn Hj Mohamad Sabu (Mat Sabu) menang kerusi Timb. Presiden PAS buat penggal kedua

-hm-


Cardiff

No comments: