ALIF BA TA

ALIF BA TA

22 March 2015

Perbaiki Dirimu dan Serulah Orang Lain: Seiring dan Sejalan

USRAH OHSEM 21 MAC 2015

1) Usrah hari ini dimulakan dengan membaca Surah Al-Fath. Surah ini merakamkan tentang kisah kejayaan pembukaan Kota Makkah (Fathul Makkah). Dari sudut sejarah ada beberapa peristiwa penting yang tercatat dalam surah ini antaranya adalah Baiah Ar-Ridhwan dan Perjanjian Hudaibiyah. 

2) Agenda usrah diteruskan dengan pencerahan tentang ayat 107 dari Surah Al-Anbiya yang maksudnya;

“Dan tiadalah Kami mengutus kamu(Wahai Muhammad), melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”

Ayat ini menerangkan kepada kita semua bahwa Rasulullah SAW diutuskan sebagai satu rahmat untuk sekalian mahluk di muka bumi. Rahmat Nabi SAW itu tidaklah terhad kepada ummat manusia sahaja, namun juga pada haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

3) Rahmat Rasulullah SAW yang paling agung untuk ummat manusia adalah syafaat baginda untuk kita semua adalah di hari yang kita semua akan dihisab kelak. Syafaat baginda lah yang akan membantu kita dari dibelenggu rasa susah dan azabnya ketika hari penghisaban. Malah bukan sahaja kita yang akan berusaha memohon syafaat baginda, namun juga dari kalangan ummat2 nabi-nabi yang terdahulu.

4) Kupasan bab 17 dan 18 dari buku "Jalan Dakwah" ialah berkaitan dengan satu pesanan dari As-Syahid Imam Hassan Al-Banna yang berbunyi;

"Perbaikilah dirimu dan serulah orang lain"

5) Pesanan ini tepat ditujukan kepada semua ummat manusia untuk BERSEGERA MENGUBAH DIRI dan menyampaikan dakwah kepada orang lain.

6) Antara alasan orang yang seringkali menolak melakukan usaha dakwah ini adalah dengan mengatakan bahawa "Aku tak sempurna lagi, banyak dosa, tak pandai baca Quran bla bla bla."

7) Konsep inilah yang perlu diperbetulkan. Dalam pesanan Imam Hassan Al-Banna ini, kita boleh ambil iktibar, bahwa usaha memperbaiki diri dan menyeru orang lain itu perlu dilakukan seiring dan sejalan.

8) Sebab apa? Manusia memang tidak akan terlepas dari dosa dan noda. Tidak akan ada manusia yang sempurna. Sampai mati pun kita takkan dapat mencapai kesempurnaan dalam diri. Kita tidak maksum. Maka, kalaulah kita menggunakan alasan itu untuk tidak berdakwah, sampai ke liang lahad lah kita tidak menjalankan tugas sebagai pendakwah.

9) Dakwah ini WAJIB bagi setiap orang Islam. Dakwah=Menyampaikan, menyeru, dan mengajak orang ke arah kebaikan dan meninggalkan kebathilan. Ingatan ALLAH dalam surah Al-Asr, jelas, bagi mereka yang meninggalkan usaha dakwah, bermakna manusia itu GAGAL.

10) Dakwah pelbagai cara. Setiap dari kita punyai kelebihan/kebolehan masing-masing. Carilah sedikit ruang dalam nikmat yang ALLAH beri, untuk membantu menyampaikan mesej dakwah pada orang lain.

11) Ingat! Bila kita menegur orang lain, bermakna kita sedang menegur diri kita sendiri. Mulut yang sedang menegur kesalahan orang lain atau mengajak orang lain berbuat baik, adalah paling dekat dengan dua lubang telinga kita sendiri.

12) Bab terakhir adalah Bab 18. Bab ini paling menarik! Kupasan tentang isu pembinaan Baitul Muslim atau pun kekeluargaan Islam. Kahwin la dalam bahasa mudah nya smile emoticon

13) Nabi SAW sudah menyediakan kriteria dalam memilih isteri. Baginda SAW pesan, ada empat kriteria untuk memilih calon isteri. Antara harta, kedudukan, kecantikan dan agamanya. Maka Nabi pesan, keutamaan untuk memilih seorang isteri adalah pada AGAMA nya. Kalau molek agamanya, maka molek lah semua nya. dan beruntunglah di dunia dan akhirat.

14) Sesi soal-jawab dan perbincangan usrah kali ni, paling hangat. Cehh mentang-mentanglah bincang pasal kahwin... haha.. Alhamdulillah, banyak input yang menarik dari perkongsian setiap dari ahli-ahli usrah.

15) Moga usaha yang sedikit ini mendapat pandangan rahmat dari ALLAH SWT dan moga menjadi pemberat amal di neracaNya nanti.

p/s: Menu spesial malam ni, feeling hari raya sikit. Kuah Kacang dan Nasi Impit, Cucur Udang, dan Chicken wing legend ! 


No comments: