ALIF BA TA

ALIF BA TA

28 January 2015

Manifestasi Kembara Eropah I




Alhamdulillah, entri ini ditulis selepas hampir 2 minggu kembara ke Negara Eastern Europe (Eropah Timur) berakhir. Kembara ke Eropah Timur ini adalah siri Euro Trip ke tiga saya sepanjang menyambung pelajaran di Bumi Cardiff. Koleksi 'fridge magnet' dalam gambar di atas adalah manifestasi saya sepanjang pengembaraan jelajah Euro Trip dari siri 1 sehinggalah yang ke 3 ini.

Sememangnya saya sangat bersetuju bahawa 'Education is the ticket to travel'. Disepanjang siri Euro Trip ini, saya sentiasa bersyukur kepada Nya atas segala nikmat yang tidak terhitung ini. Tidak pernah terjangkau dalam benak fikiran sebelum ini, bahawa kaki ini akan berupaya untuk melangkah ke kota-kota besar di Eropah. Selama ini hanya melihat sahaja di kaca tv dan gambar-gambar rakan-rakan yang bertuah melanjutkan pelajaran ke luar Negara atau pun menumpang tuah keluarga berada melancong keluar Negara saban tahun.

Tetapi, Ya! Kali ini, ia benar-benar berlaku. Mata kaki sendiri merasai betapa dahulunya semua ini hanya impian yang menjadi angan-angan, kini sudah pun berlalu sebagai sebuah kenyataan. Sungguh, peluang yang Dia beri untuk aku melanjutkan pelajaran selepas tamat diploma di UiTM ini satu yang amat besar dan memberi impak pada aku.

Ada berbaki beberapa bulan sahaja lagi untuk menamatkan kehidupan sebagai seorang mahasiswa di bumi Eropah ini. InshaALLAH doakan agar ilham ini tidak tertahan, agar aku dapat kongsikan pada semua ceritera kembara ilmu di bumi bertuah ini.

HAZWAN MOHAMAD
Cardiff University
Wales, UK



No comments: