ALIF BA TA

ALIF BA TA

14 February 2015

Coretan Anak Si Penjaja Pasar Malam [ Bahagian 1 ]

Artikel tentang Kg Padang Jawa ni benar-benar mengingatkan aku kisah hampir 15 tahun yang lalu. [Baca artikel disini: http://www.sinarharian.com.my/…/asal-usul-nama-padang-jawa-… ]

Ketika mana, baru berusia lebih kurang 8-10 tahun, ami dan abah akan bawa aku untuk ikut mereka berdua ke tapak pasar malam setiap kali hari Jumaat untuk membantu mereka meniaga air.

Sebenarnya, bukan bantuan yang mereka dambakan, namun terselit pengajaran yang sangat bermakna. Ami and abah mahu aku belajar, bagaimana mencari secicip rezeki demi kelangsungan hidup itu, memerlukan pengorbanan yang ulung.

Aku teringat lagi dialog ami yang amat menyentuh hati ini, bilamana hari Jumaat itu, sebaik sahaja usai menyiapkan barang dan tempat untuk mula berniaga, hujan turun dengan lebatnya. Masih jelas dalam bayangan mata, abah menundukkan badan, melipat kaki seluar yang kuyup dibasahi lecak hujan.

Ami kata, "wan kena kena belajar rajin-rajin, kalau tak nak kerja macam ami ngan abah. Kerja dalam ofis ada aircond, ada kereta besar." Ayat tipikal orang Melayu. Namun ayat itu lah yang sebenarnya membawa makna lebih besar. Pengorbanan sang ibu dan ayah, yang walau apa pun latar belakangnya, mahukan anak-anak mereka memiliki masa hadapan yang lebih baik dari mereka.

Mungkin ami and abah tidak ada sekeping ijazah untuk ditunjukkan pada anak-anaknya, namun, ami dan abah ada sebuah inspirasi dan semangat yang cukup jitu untuk diwarisi pada anak-anak.

Kini, aku merindui, untuk bersama-sama ami dan abah dalam lecak basah di pasar malam, memanggil orang yang lalu lalang untuk singgah membeli air.

7 tahun sudah berlalu ketika ami dan abah buat keputusan untuk jual semua tapak pasar malam, van dan peralatan untuk meniaga. Terima kasih ami terima kasih abah.

Sahabat-sahabat, doakan aku dapat membalas jasa orang yang paling aku cintai dan sayangi dunia dan akhirat ini. Moga kalian juga diberkati ALLAH dan bisa membalas pengorbanan mereka.

“Sesiapa yang membuat ibu dan bapanya gembira (memberi keredhaan), maka sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t”. (Hadis Riwayat Bukhari)

p/s: Klinik Desa (GAMBAR) dalam artikel ini betul-betul berada di belakang tapak tempat ami dan abah berniaga. Dan tempat aku selalu curi tulang bila abah suruh punggah barang-barang dari van tongue emoticon wink emoticon Aku rindu...



Hazwan Mohamad
11.2.2015
10.47 pm
Cardiff,Wales,
The United Kingdom.

No comments: